Satış Ortaklığı (Affiliate Marketing) Nedir?
Yazan :  Ela Özver Alkaya

İngilizce’de “affiliate marketing” olarak bilinen kavram, Türkçe’ye satış ortaklığı pazarlama sistemi olarak çevrilebilir. Üye, yönlendirme ve ödül programları olarak da bilinen bu tür ortaklık programlarında, reklamveren ürün sahibi ile ortaklık söz konusudur. Satış ortağı, ürün sahibinin online mağazasına, internette çeşitli yöntemlerle müşteri yönlendirmeleri yapar ve bunlar karşılığında belirli bir komisyon kazanır.

Basitçe söylemek gerekirse, “satış ortaklığı” internet üzerinden komisyon satışıdır. Komisyonlar, alım miktarına (satış başına ödeme), her ziyaret için belirlenmiş değere (tıklama başına ödeme), kayıt ya da indirmeye (yönlendirme başına ödeme) dayalı olabilir.

Özet olarak bu iş, internet üzerinden yapılan komisyonculuk olarak düşünülebilir. Satış ortaklığı modelinin mantığı, başkalarının ürünlerini internet üzerinden pazarlayarak, bunun karşılığında komisyon almaktır.

Satış ortaklığı modelinde dört temel oyuncu vardır:

Reklamveren ürün sahibi

"Perakendeci” ya da “marka” olarak da bilinir. Türkiye satış ortaklığı piyasasında “reklamveren” olarak yerleşmiştir.

Satış Ortağı

Türkiye satış ortaklığı piyasasında “yayıncı” olarak yerleşmiştir.

Satış Ortaklığı Ağı

“gelir ortaklığı”, “kazanç paylaşımı” isimleriyle de anılır.

Müşteri

Online ürün ya da hizmet satın alan kişiler ya da kuruluşlar.

Temel olarak yayıncılar, ürünleri pazarlayarak reklamverene gelir sağlar. reklamveren bunun karşılığında, gerçekleşmesine aracı olduğu her yönlendirme için yayıncıya komisyon öder.  

Reklamverenlerin kendi satış ortaklığı programları olabileceği gibi, bu işin detaylarıyla uğraşmak istemeyenler, programı yönetme işini satış ortaklığı ağlarına devredebilirler. Satış ortaklığı ağları reklamveren ile yayıncı arasında köprü oluşturur ve ürünleri yayıncıya yönetilebilir bir platformda sunarken, ödemeleri de reklamveren adına takip eder.

Ürün sahibi açısından bakıldığında satış ortaklarıyla işbirliği, satışları artırmak, satış trafiğini yönetmek, nitelikli yönlendirmeler üretmek ve markanın ulaşım alanını genişletmek için ucuz bir pazarlama stratejisidir. Yayıncı açısındansa, online ya da offline çok az işletmenin hayata geçirilmesi ve sürdürülmesi nispeten bu kadar ucuz ve basittir.